آخرین اخبار
کد مطلب: 146714
راي اعتماد حداکثري به وزرا گام اول تعامل بين دولت و مجلس بود/ رهبر انقلاب نقشه راه دولت سيزدهم را مشخص کرد
تاریخ انتشار : 1400/06/14 09:45:43
نمایش : 909
رئيس مجلس گفت: گام اول تعامل بين دولت و مجلس با راي اعتماد حداکثري به وزرا به خوبي و با حسن نظر و با روحيه همکاري برداشته شد؛ اراده مجلس از روز نخست همين بوده و ان‌شاءالله به همين ترتيب تداوم پيدا خواهد کرد.

به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز (يکشنبه 14 شهريور) در جلسه علني مجلس و در نطق پيش از دستور اظهار داشت: از همه همکارانم در مجلس شوراي اسلامي که در بررسي رأي اعتماد به کابينه دولت سيزدهم با تلاش فراوان و کاري فشرده و برنامه‌ريزي شده برگي درخشان در کارنامه مجلس يازدهم ثبت کردند تشکر مي‌کنم.

وي افزود: در يک برنامه‌ريزي منظم براي اولين بار همه نمايندگان مجلس با تشکيل 275 جلسه با تمامي وزراي پيشنهادي در کميسيون‌هاي تخصصي و فراکسيون‌ها به صورت مستقيم و چهره به چهره آشنا شدند که اين امر نقش مهمي در شناخت دقيق‌تر نمايندگان از وزرا ايفا کرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: با عدم اجازه ورود به افراد غيرمسئول امکان ايجاد حاشيه‌هاي معمولي که بعضا در دوره‌هاي گذشته وجود داشت، از بين رفت و فضايي امن براي رسيدگي به صلاحيت وزراء ايجاد شد و در نهايت بعد از چند روز پرکار در محيطي منطقي و در نظمي ويژه فرايند بررسي و رأي به کابينه در صحن علني مجلس نهايي شد.

قاليباف گفت: نمايندگان مجلس براي تسريع در تشکيل کابينه با اعتقاد به اينکه رئيس جمهور محترم مسئول اجرايي کشور است، با رأي حداکثري به تيم کاري جناب آقاي دکتر رئيسي زمينه تشکيل دولت قوي را براي حل مسائل اساسي مردم ايجاد کردند.

وي افزود: ما فکر مي‌کنيم اين موضوع گام اول در تعامل بين دولت و مجلس به خوبي و با حسن نظر و با روحيه همکاري برداشته شد؛ اراده مجلس از روز نخست همين بوده و ان‌شاءالله به همين ترتيب تداوم پيدا خواهد کرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: رئيس جمهور محترم و اعضاي هيات دولت هم در هفته ابتدايي مسئوليت خود با حضورهاي ميداني جديت خود را نشان دادند و روحيه خدمت را در جامعه دميدند.

قاليباف تصريح کرد: ما به عنوان نمايندگان مردم شريف ايران وظيفه خود مي‌دانيم از اين شروع اميدآفرين حمايت کنيم و تاکيد مي‌کنيم که در پيگيري مسائل اساسي مردم مخصوصا مواردي که در زندگي جاري مردم تأثير مستقيم دارد، مانند مقابله با آسيب‌هاي مرتبط با حوزه سلامت و معيشت ناشي از بيماري کرونا، قيمت ارز، حفظ ارزش پول ملي، تامين کالاهاي ضروري مردم با قيمت مناسب، ثبات اقتصادي و توجه به مناطق محروم در کنار دولت هستيم و آماده‌ايم نيازهاي تقنيني دولت را در جهت مصالح مردم برآورده کنيم و براي کمک به دولت وظيفه نظارتي خود را همدلانه و دلسوزانه در جهت رصد و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالي انجام دهيم.

وي افزود: اتفاق مبارکي که در هفته گذشته صورت گرفت رهنمودهاي بسيار مهم رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي دولت بود که نقشه راهي روشن پيش روي دولت سيزدهم قرار داد؛ عمل به وعده‌ها همراه با تعيين روزشمار از رهنمودهاي مهمي است که تجربه نشان مي‌دهد مي‌تواند علاوه بر اميدآفريني در مردم بخش‌هاي مختلف دولت را وادار به برنامه‌ريزي دقيق و قابل سنجش از پيشرفت کار کند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: تاکيد بر داشتن پيوست عدالت يکي ديگر از مهم‌ترين فرازهاي اين نقشه راه بود که ما در مجلس شوراي اسلامي خود را مخاطب آن در تنظيم قوانين مي‌دانيم و همان طور که در سال اول مجلس سعي کرديم به اين مسأله توجه کنيم، تکليف خود مي‌دانيم که با حساسيت و دقت بيشتر در قانون گذاري‌ها مخصوصا در تصويب بودجه سال آينده و برنامه هفتم توسعه به آن توجهي ويژه داشته باشيم و از همه اين موارد مهمتر نگاه تحول‌گرايانه ايشان با تاکيد بر عقلانيت در انقلابي‌گري‌، ترجيح‌بند مهمي بود که علاوه بر اينکه دولت وظيفه دارد در بازسازي مديريت هاي اجرايي کشور آن را به کار ببندندد، بايد نصب العين همه دستگاه‌هاي ديگر و جريان‌هاي سياسي و اجتماعي و رسانه‌اي قرار گيرد.

قاليباف گفت: تحولات افغانستان محور ديگري است که اشاره به آن را لازم مي‌دانم؛ تحليل‌گران دنيا با سلايق مختلف فرار ذليلانه ارتش آمريکا را به عنوان نمادي روشن از افول قدرت بين المللي آمريکا تحليل مي کنند. همچنين امروز تجربه دولتمردان و مردم افغانستان پيش روي همه است؛ رها کردن کشور توسط دولت دست‌نشانده آمريکا در افغانستان و استقرار بي دردسر طالبان در سراسر آن کشور که نتيجه نارضايتي گسترده از 20 سال اشغالگري آمريکا و بي‌عملي دولتي آمريکايي بود، به وضوح نشان داد که اعتماد برخي دولتمردان افغانستاني به آمريکا جهت به ارمغان آوردن پيشرفت و امنيت براي کشورشان خطايي راهبردي بود، به گونه‌اي که بعد از 20 سال حاکميت، حاکميت يک دولتي آمريکايي عليرغم همه شعارها و تصورهاي ايجادشه نه تنها اين کشور هيچ پيشرفت ملموسي در زيرساخت‌هاي اقتصادي و رفاه عمومي نداشته است، بلکه ابتدايي‌ترين نياز يک جامعه مدني يعني امنيت نيز در اين کشور تامين نشده است.

وي اضافه کرد: با توجه به تحولات اخير، ملت ايران بر حفظ حقوق ديني و انساني مردم افغانستان از تمامي نژادها، زبان‌ها، مذاهب و برقراري امنيت سراسري و پايدار در کشور افغانستان تاکيد دارد و نهايتا اراده جمهوري اسلامي ايران همان اراده مردم افغانستان خواهد بود و ما به آينده اين همسايه عزيز خود اميدوار و حساس هستيم، ضمن اينکه جمهوري اسلامي ايران مدافع مردم شريف افغانستان در مقابل تلاش‌هاي احتمالي قدرت‌هاي سلطه‌گر خارجي به منظور ايجاد ناامني و بي‌ثباتي خواهد بود و برنامه‌هاي آنها در اين زمينه به دقت تحت اشراق قرار دارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان ضمن تسليت مجدد به همه محبين اهل بيت(ع)‌ بابت ايام غم و اندوه اسارت کاروان عاشورا از همه عزاداران حسيني بابت عزاداري پرشور مراسم عزاي حسيني با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي تشکر مي‌کنم و از همه براي توفيق خدمت خالصانه و مؤثر التماس دعا دارم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس